17 września 2010

wieloziarnisty chleb na zakwasie

bardzo lubie pieczywo wszelakie z ziarnami, a szczegolnie ze slonecznikiem. gdy znalazlam przepis na ten chleb u Dorotki to wiedzialam ze go zrobie. bardzo smaczny i miekki..
przepis znajdziecie tutaj( klik klik)

cytuje za autorka..

Składniki na 1 bochenek:
  • 2/3 szklanki aktywnego zakwasu żytniego
  • 2/3 szklanki letniej wody
  • 2 łyżeczki oliwy z oliwek
  • 1 łyżka cukru
  • 1 i 1/4 łyżeczki soli
  • 1¼ - 1½ szklanki mąki pszennej
  • 1/4 szklanki mąki ziemniaczanej
  • 1/2 szklanki mąki pszennej razowej
  • 1/3 szklanki nasion (sezam, siemię lniane, słonecznik)
  • 1/2 łyżeczki drożdży

Wszystkie składniki połączyć, zmiksować lub wyrobić ręcznie do otrzymania gładkiego ciasta. Przykryć lnianą ściereczką i pozostawić w cieple do wyrośnięcia przez 1 godzinę.

Przygotować formę do chleba o wymiarach 11 x 22 cm (wysmarować masłem i wysypać otrębami), można też piec bez formy (ja tak zrobiłam). Po wyrośnieciu bochenek jeszcze raz krótko wyrobić, złożyć i uformować. Umieścić w koszyku do wyrastania lub w formie. Pozostawić do wyrośnięcia.
Piec w temperaturze 200ºC przez około 30 minut. Przed pieczeniem można posmarować jajkiem roztrzepanym z 1 łyżką mleka. Studzić na kratce.





 p.s. pierwszy raz uzylam koszyczka do wyrastania i powiem Wam, ze efekt koncowy bardzo mi sie podobal

7 komentarzy :

  1. tak, tak, ziarenka w chlebie najpyszniejsze:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pysznie ten chlebek wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też lubię pieczywo z dużą ilością ziaren. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jaka tapeta piękna! :-)

    A chleb ho ho! Kapitalny.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dużo czasu spędzam w kuchni, piekę, gotuję, ale chleba jeszcze nigdy nie robiłam, mam nieodparte wrażenie, że nie wyszedłby mi...

    OdpowiedzUsuń
  6. piekny wyszedl Ci chlebus:) wyglada pysznie:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Domowy chlebek jest najlepszy na świecie, a twój z pewnością na taki wygląda:)
    Zapraszam do zabawy http://kulinarneinspiracje.blogspot.com/2010/09/zabawa-w-lubienie.html
    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Buszujaca w przepisach © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka